fredag, juli 06, 2012

Libertariansk bloggare häktad för polishat

Den libertarianske (d v s extremliberale) och
antifeministiske norske bloggaren Eivind Berge
Motivet är att han uttalat sympati för Breiviks
polismord. Polisen bedömer att det finns risk
för att han planerar någon form av våldshandling
mot norska polisen.
Berge tycks besatt av ett patologiskt polishat
och har bl a skrivit
«... angrep på politiet er noe harmonerer 100 % med
alt jeg står for. Andre drap støtter jeg ikke»
«Jeg holder fast ved at politidrap er både etisk og
taktisk riktig».
**
Däremot propagerar Berge för något slags
"islamtolerant" linje med sharialagstiftning och
lägger ut en reklamfilm för multikulturalism
på bloggen 28/8-11.
Han skriver också:
"Unlike Anders Behring Breivik, or Fjordman for that
matter, I don't have a problem with mulitculturalism
in principle. In fact, I think of Muslims as potential
allies against feminism. Even Sharia law is probably
better for men than the current feminist utopia, if
Islamization should ever progress that far. So this is
a message I can get behind."'
**
Åklagaren tycks på den första presskonferensen
ha framställt Berge som en ren "Breiviksympatisör".
 Läs då vad Berge skrev om dådet 2/8-11:
"Det er viktig for meg a understreke følgende.
Jeg tar blank avstand fra Breiviks handlinger.
Skytingen på Utøya og bomben i Oslo er forkastelige
handlinger. Det er overhodet ikke forenlig med det
jeg står for å ta uskyldige menneskeliv gjennom en
terrorhandling. Det er helt fokasterlig og kan over-
hodet ikke forsvares av de anliggender jeg har i min blog.
Dette er det aller viktigste jeg har å si i denne situasjonen.
Hvis det jeg har skrevet i min blog blir tatt til inntekt for
slike handlinger, tar jeg sterk avstand fra det.
All annen diskusjon om det jeg har skrevet er irrelevant
i forhold til dette anliggende, altså selve terrorhandlingene
som Anders Breivik står bak."
**
I övrigt är bloggen (Eivind Berges Blog) fylld av
långa och snåriga traktatater om feminismens för-
bannelse.
Att medierna omedelbart förvandlat honom till
"Breiviksympatisör" säger ju en del om kvaliteten
på gammelpressen. Det är säkert bara en tids-
fråga innan samma argumentation dyker upp
i Sverige. Möjligen ännu okunnigare, ännu
grövre och ännu dummare.....