måndag, januari 05, 2009

Två rabbiner överfallna i Odense

Odense framstår alltmera som centrum för den
islamistiska antisemitismen i Danmark. Därför
är det inte överraskande när lokaltidningen Fyens
Stiftstidende kan avslöja att inte mindre än två
rabbiner överfallits och trakasserats på öppen
gata i staden.
Överrabbin Bent Lexner berättar hur han överfallits
två gånger på Odense järnvägsstation:
- Den ene gang begyndte en gruppe arabisk udseende
unge mænd at kaste tomme flasker efter mig, da jeg
ventede på en taxa, og den anden gang kom en gruppe
hen til mig og var truende og spurgte, hvad jeg lavede
her i Odense, fortæller Bent Lexner, der er religiøst
overhoved for 2400 jøder i Danmark.
**
Chabad-rabbinen Itzi Loewenthal överfölls på samma
ställe och räddades av en medpassagerare :
- Jeg ventede på toget, der var forsinket, da de kom hen
og begyndte at slå ud efter mig. De kunne se, jeg var jøde,
fordi jeg havde min kippa på (jødisk hovedbeklædning, red.).
Da en kvinde på perronen begyndte at skrige op, forsvandt
de igen, fortæller Itzi Loewenthal.
***
Rabbinerna menar att det inte är en slump att det skedde
just i Odense. Den starka islamismen i staden gör det farligt
för den som identifieras som jude att vistas där.
Rabbi Loewenthal berättar att det enda stället i Danmark där
han inte bär kippa är Odense. Det är för farligt.....
***