tisdag, augusti 03, 2010

Sommarserie: Hemligstämpat 1

En gång i en grå forntid förvaltade jag
en hemligstämpel. I början stämplades
nästan allt....För säkerhets skull.
Efterhand blev man omgiven av hemliga
(och ibland kvalhemliga) handlingar. Då
kom också insikten att de skulle vårdas
ömt (som spädbarn höll jag på att skriva,
men de bör ju knappast förvaras i kassaskåp):
registreras, förvaras väl inlåsta, för att inte
tala om när de skulle distribueras....
Instruktionen för det var betydligt längre
än dokumenten.
Och slutligen destrueras, även det en
besvärlig procedur....
**
Nåväl, numera lever man i en icke-hemlig
värld. Men det finns fortfarande intressanta
hemligstämplade dokument på nätet- en del
är avklassificerade, andra har kvar sina stämplar.
**
I sommar tänkte jag publicera en
miniserie med intressanta hemliga
eller f d hemliga dokument, som kan
ha något läsvärde för en nyfiken och
vetgirig läsekrets.
**
För säkerhets skull vill jag betona:
Det kommer inte att bli något av det
jag en gång hanterade i tjänsten.....
Det mesta är hämtat från utlandet.
**
Vi börjar med en samling FBI-rapporter
från underrättelsevärlden.
Åldrade men fortfarande väl läsvärda:
*
The Fedayeen Terrorist/Monograph (1970)
*
Threat Assessment of Pro-Khomeini
Shiite Activities in the U.S. (1984)
(det mesta är förtfarande hemligt, men se t ex
sid 47 som visar att USA redan 1984 förvarnades
om att Hizballah planerade en flygattack med en
libanesisk självmordspilot mot amerikanska mål....)
*
Soviet Intelligence Targets in the United States
1946 –1953 (1953)
****