tisdag, september 13, 2011

Al-Shabaabterroristerna i Göteborg


Komplettering till
**
Det har under dagen inte framkommit
mycket nytt kring de fyra Al-Shabaabterroristerna
i Göteborg.
Lite detaljer om de gripna:
* Abdi Weli Mohamud, född 1985, skriven i Gamlestaden,
     Göteborg. Somalier. Gift. Kom till Sverige som 6-åring.
     Är brittisk medborgare. Dömd för misshandel.
* Abdi Aziz Mahamud, född 1985, skriven i Hjällbo, Angered.
   somalier. Ogift men har ett barn. Kom till Sverige som 14-åring.
   Han bor nära moskén/Römosseskolan (riksdagsislamistens
   Waberis skola)
* Mohamud Adel Kulan, född 1987, skriven i Bergsjön. Somalier.
   Ogift. Kom till Sverige som 6-åring.
* Salar Sami Mahmood, född 1987, skriven i Västra Frölunda.
   Irakier. Ogift. Kom till Sverige som 9-åring
                                (källa:PI)
Inget nytt om målet för terrorplanen, d v s
Lars Vilks, som av förklarliga skäl 
Att attacken var riktad mot honom är också
en av teorierna som polisen arbetar efter,
enligt Lars Vilks själv.
– Det finns ju inte så många symbolpersoner som
man kan peka ut i det här landet, jag är ett givet mål,
 säger han.
Lars Vilks hade tidigare bloggat om att han
skulle besöka konstbiennalen i Göteborg
och vilken dag den öppnade.
– Man kunde få intrycket när man läste bloggen
att jag skulle dit den dagen, vilket jag inte skulle,
säger han. 
(....)
– Konstbiennaler är ju kritiska mot USA och Israel
och mot kapitalismen och allt möjligt, så det finns
ingenting som skulle kunna störa deras världsbild
där, säger han.
Att pekas ut som mål för ett attentat är ingenting
som oroar Lars Vilks.
– Det spelar inte mig så stor roll, jag har varit
med så många gånger. Nu är skillnaden den
att jag har ett bra skydd så jag behöver inte
bekymra mig.