torsdag, juli 29, 2010

Varför är rabbiner islamisternas favoritmål ?

Isak Nachman, rabbin i Stockholm,
har under sommaren vid två tillfällen

utsatts för antisemitiska hot och anti-

judiska skällsord, rapporterar Svenska

Kommittén mot Antisemitism (SKMA)

Den 7 juli anlände Isak Nachman med Arlanda

Express till Stockholms centralstation.

På huvudet hade han en judisk huvudbonad,

kipa. Isak började promenera hemåt.

Vid hörnet Gamla Brogatan och Vasagatan

mötte han fyra yngre män i 20-årsåldern.
De började skrika: du ska dö, jävla israel,

jävla mördare, ska du ha spö…

- Därefter började de prata på arabiska och

följa efter mig, berättar Isak Nachman. Jag

blev irriterad och visade det också. Samtidigt

började situationen kännas obehaglig eftersom

de fortsatte att följa efter mig. Jag började

därför småspringa. Tack och lov råkade en

ledig taxi komma just då, så jag tog den

och kunde åka hemåt, varpå de fyra männen

gick åt ett annat håll.

Isak Nachman har bott i Sverige sedan 1976,

han är född i Israel. Något liknande har aldrig

hänt tidigare, säger han.

- Det är obehagligt att något sådant kan

hända bara för att jag bar kipa och därmed

visade att jag är jude.

- Vi har fått en mycket råare ton i det

offentliga rummet. Vi har till exempel

kommunalpolitiker som säger att judar

tydligt ska ta avstånd från vad som

händer i Israel, annars riskerar de att

utsättas för angrepp. Jag tror att den

typen av uttalande gör att ribban sänks,

att det blir mer legitimt att ge sig på, i

första hand Israel, men också judar i

allmänhet. För många har svårt att

skilja mellan Israel och judar, säger

rabbin Nachman.

Bara ett par veckor senare råkade han ut

för ytterligare en incident. Isak Nachman

hade besök av två rabbiner från utlandet.

Utanför Dramaten i Stockholm stannade en

bil, varefter en av personerna vevade ned

rutan och skrek: jävla judar.

**

Förra året anmäldes 250 antisemitiska hatbrott

i Sverige. Det är en ökning med 57 procent

jämfört med 2008, enligt siffror från Brotts-

förebyggande rådet.

**

Natten till fredag förra veckan skedde en

explosion på trappan till synagogan i Malmö.

Synagogan och församlingen har flera gånger

tidigare utsatts för hot och angrepp.

-I Malmö är det en klart hotfull situation. Vi

har inte sett det i samma utsträckning i

Stockholm men efter det här har jag börjat

tänka mig för om jag ska promenera på

kvällen, säger Nachman.

***

"...folk skriker Heil Hitler efter mig"

*

Två rabbiner överfallna i Odense

*

Islamist biter finger av rabbin i Wien

*

Islamist som knivhögg rabbin gripen

*

Araber attackerar judar i Berlin

****

dag, svd, gp,