torsdag, mars 11, 2010

"...folk skriker Heil Hitler efter mig"

Rabbi Shneur Kesselman intervjuades i
Kvällsposten om alla de antisemitiska hat-
brott han utsatts för i Malmö.
Nu sprids intervjun i tidningar och på
bloggar över hela världen.
Ilmar Reepalu har verkligen lyckats
"sätta Malmö på kartan"......
***
MALMÖ. Under 2009 anmäldes 270 så
kallade hatbrott i Skåne. 25 procent av
dessa riktades mot judar.
En som drabbats flera gånger är rabbinen
Shneur Kesselman.
- Värst var den gången någon försökte
köra över mig.
**
Han kom till Malmö för fem år sedan och
sticker tydligt ut från mängden med sin
svarta hatt och med sitt långa skägg.
- Ända sedan jag kom hit har folk skrikit
"jävla jude" och "Heil Hitler" efter mig.
Jag försöker att inte tänka så mycket på
det men det är tråkigt att polisanmälningarna
inte leder till något, säger Shneur Kesselman.
**
Förhör efter fem månader
- Ta exempelvis händelserna i september, först
nu i februari kallades jag till förhör hos polisen.
Av de 65 anmälningar som i fjol klassades som
antisemitiska hatbrott i Skåne rör tre honom.
- Det måste vara fel, jag har nog anmält cirka
15 händelser.Han hoppas att debatten kring
antisemitismen i Malmö leder till att hatbrott
nu tas på större allvar.
***
Läs även
Antisemitiskt överfall
Två rabbiner överfallna i Odense
Arabisk antisemitism i Malmö
-ett bevisat faktum