lördag, oktober 16, 2010

Åtalade somalier arbetade för Al Shabaab i Sverige: Ville bli självmordsbombare...

i Göteborg respektive Stockholm åtalas
nu för anstiftan till terroristbrott.
De är båda utbildade av Al Shabaab i
Somalia:
Mohamoud Jama, född 1987-11-30.
Född i Saudiarabien och mantalskriven
i Hammarkullen, samt
Bille Ilias Mohamed, 1984-05-15,
Okänt medborgarskap, bosatt i
Stockholm. (PI)
**
En av männen, en 22-åring från
Göteborg, har uttryckligen sagt
sig vilja dö martyrdöden.
Det framgår av ett telefonsamtal,
som Säpo avlyssnat och som finns
i förundersökningen.
Den andre är en 26-åring från Stockholm.
–Jag påstår att de två har åtagit sig
och i samråd med annan beslutat att
utföra terroristbrott. Jag tänker mig
att det är ett självmordsattentat de
haft funderingar på, säger vice chefs-
åklagare Agnetha Hilding Qvarnström
vid åklagarkammaren för säkerhets-
mål i Stockholm. (SvD)
**
Här är terroristernas telefonsamtal:

Sverige: Hur är det med er? Hur är

era angelägenheter? Hur känner du

dig där?
Somalia: Jag svär vid Gud, vi känner

glädje, må Guds vilja ske, segern är

nära, segern är mycket nära.
Sverige: Prisad vare Gud.
Somalia: Segern kommer, här, nu, det

är vi som styr i alla områden till 70

procent och 80 procent, sharia lagar

tillämpas och straffen...
Sverige: Prisad vare Gud, du glädjer

mig med den här nyheten.
Somalia: Ja, jag svär vid Gud, det är

bara palatset kvar, efter presidentpalatset,

flygplatsen och hamnen har vi allt, sedan

är det klart.
Sverige: Är det klart sedan, ha?
Somalia: Det är klart, många bröder

dog som martyrer… (Expressen)

**

Genom förhör med de båda, vittnes-

mål och telefonavlyssning menar

åklagaren att de två har varit i

kontakt med Yassin Ismail Ahmed,

en ledare för Al-Shabaab. Mohamoud

Jama har även varit på ”terroristläger”

i Somalia för att sedan resa tillbaka

till Sverige. Hans vilja var dock att

bli martyr framöver i Somalia.

***