torsdag, november 08, 2007

Minneshögtid i rövarhänder

Ännu en gång kommer vi imorgon
att få se hur minnet av Kristallnatten 1938
missbrukas av kommunister, islamister och
andra antisemiter....

Istället för att högtidlighålla minnet av
offren för den första offentliga antisemitiska
pogromen i Tyskland, kommer
demonstrationerna och fackeltågen
att ge ogärningsmännens andliga barnbarn
tillfälle att angripa Israel och det
demokratiska samhället.
***

Därför vill jag återge några brottstycken ur
redaktör Franz T Cohns tankeväckande
minnesord i Stockholms stora Synagoga
den 9 november 2006.
****
Låt oss börja med 30-talet.

Idag har jag i min hand dokument rörande min familj,
som belägger hur systematiskt nazisterna gick tillväga.
De fick hjälp av en effektiv byråkrati som arbetade med
tysk grundlighet.
Märkligt nog arkiverades alla bevis på de av staten
iscensatta brotten.Alla som kunnat följa händelseutvecklingen
då och senare, vet att de organiserade judeförföljelserna
i Nazityskland inte började med Kristallnatten
mellan den nionde och tionde november 1938.
De började 1933 med Hitlers makttillträde.
Judehat fanns dock även tidigare i det tyska samhället.
Nazisterna tog ett litet steg i taget.
Kauft nicht bei Juden
- köp inte hos judar var det första.
Det ekar igen idag när somliga förordar en
bojkott av israeliska varor.
***
Berlin-Grunewald 10 november 1938
En klar kylig novembermorgon när jag vaknade kände
jag frän brandrök. Min första tanke var att det
brann i huset.Men röken kom från centrum.
Långt bort syntes svarta rökmoln. Skolans husmor
förbjöd oss att gå utanför trädgården. Lektionerna ställdes in.
Ingen vuxen talade om för oss barn vad som hänt.
Men senare på dagen fick jag tillåtelse att åka
spårvagn in till stan. Jag hade en syster, min mormor och
flera släktingar som då bodde i Berlin. Längs gatorna hade
skyltfönster krossats och butikerna länsats.

Jag såg orden Jude Raus eller Judenschwein och andra
hatord målade på fasaderna. På trottoarerna låg
drivor av glasskärvor. Det är dessa som gett
denna ogärning dess namn. Stora synagogan i Berlin
var en svart, rykande ruin.
***

Mina vänner!

Kristallnatten var ingen början,
det var inte heller slutet.
Det var början till slutet för 6 miljoner.
Och ingen gjorde något åt det i tid.

Tyskland var mina föräldrars fosterland.
Där hade deras förfäder levt i hundratals eller rent av
i tusen år.Kristallnatten förebådade Förintelsen som började 1941.
Lärdomen som drogs efteråt av alla, både i Israel
och i diasporan, det var naturligtvis att alltid ta hot
från demagoger som sitter i maktposition på
fullaste allvar. Nu hotas de nära 6 miljoner judar som idag
lever i Israel. Hotet har uttalats av Irans president
Mahmoud Ahmadinejad. Området ska bli "judenrein".
Han och andra vill inte se några judar på ett område
som anses ha varit muslimskt. För honom är detta
det icke-förhandlingsbart religiöst påbud.
Det vore ansvarslöst att avfärda hans hot om att
"Israel skall utplånas från kartan"
och göra om det misstag som Tysklands judar,
bland dem min far, gjorde när de inbillade sig att den
löjlige Herr Schickelgruber alias Adolf Hitler snabbt skulle
göra bort sig och försvinna.
***