onsdag, december 28, 2005

Expert: Junior-Al Qaeda i Sverige

Frågan om det finns en operativ Al-Qaedagrupp i Sverige har diskuterats här tidigare.
Attentatet mot en irakisk vallokal i Stockholm aktualiserade frågan igen.
Är Al-Qaeda och Ansar Al-Sunnah i Sverige en ren bluff, ett bisarrt skämt eller finns det någon substans i deras påståenden ?

Vem är det som skriver de texter som cirkulerat på nätet det senaste halvåret ?
Jag vände mig till en arabisktalande språkanalytiker vid ett svenskt universitet och bad om hans åsikt. Han analyserade de pressmeddelanden och affischtexter som hittills sänts ut och jämförde bl a med arabisk- och engelskspråkiga texter Al-Qaeda och deras avläggare producerat.
Detta svaret fick jag:
"Materialet är egentligen alldeles för litet för en riktig analys, men så här mycket tror jag mig kunna stå för:
1. Författaren/författarna är unga.
2. De är "halvspråkiga", d v s deras svenska är dålig och de kan sannolikt tala, men inte skriva arabiska.
3. De lever i en islamistiskt präglad miljö där man spränger in en mängd arabismer och religiösa termer i sin svenska, men samtidigt inte kan använda eller stava dem korrekt.
4. De läser säkert Al-Qaedas material på nätet och försöker efterlikna det, men är helt enkelt för okunniga för att klara av det.
5. Störst likheter finns mellan materialet och många inlägg i de diskussionsgrupper, t ex Sinbad.se som vänder sig till unga muslimer i Sverige. Där skriver en hel del islamister vars språkbehandling påminner mycket om ovannämnda författares."

De här synpunkterna är ingen vetenskaplig analys, men kan väl ses som ett intressant inlägg i debatten.