fredag, april 01, 2011

Det är svårt att vara norrman (i en islamistisk stadsdel i Oslo....)

Aftenposten har en tankeväckande intervju
med en förskollärare som nu valt att lämna
den islamiserade stadsdelen Groruddalen i
Oslo. Arbetsförhållandena på hans förskola
är absurda och nu ska snart den lilla dottern
börja skolan. Det är hög tid att flytta...
De är tre av drygt 20.000 norrmän som
flyttat iväg från stadsdelen de senaste åren.
**
Han flytter fra et lokalmiljø han mener er i
ferd med å knekke sammen under vekten av
mislykket integrering.
**
- Det er blitt vanskelig å være etnisk norsk i Groruddalen.
Det handler om massive språkproblemer, i tillegg til et press
om å tilpasse seg normer som føles helt fremmede for oss
som har en vestlig levemåte og tenkesett.
- Det finnes barnehager der nesten ingen barn eller foreldre
snakker norsk, og skoler der barn blir truet med juling for å
ha med seg salami på matpakka.
- Jenter blir mobbet for å være blonde, og farger håret mørkt
for å passe inn. Det er ikke greit å være homofil på skolen,
ikke ateist og i hvert fall ikke jøde. Særlig de siste tre årene
har det vært skremmende å se og høre om det som skjer,
sier Åserud.
**
Åserud drar en intressant parallell
med ett område vi känner alltför väl:
"Han har ingen god oppskrift på hvordan
utviklingen kan snus.
- Det er ikke godt å si. Jeg frykter Rosengård-
tilstander (belastet forstad i Malmø, journ.anm).
Der avfyres skudd på gaten i gjennomsnitt en
gang hver uke. Jeg ønsker det beste for byen,
men jeg føler ikke jeg kan bære integreringen
på mine skuldre, sier Åserud."
***