fredag, maj 18, 2007

Mordhotad - skyll dig själv....?

Bloggaren och lokalhistorikern Kurt Lundgren
har blivit mordhotad sedan han
refererat en rättegång mot en
algerisk mördare. Nu rings han upp
av några herrar som på bruten
svenska förbjuder honom att skriva
mera om rättegången på bloggen
eller i lokaltidningen....
Men det mest absurda inträffar när
Barometern intervjuar Kurt om
hotelserna:
"- Vi tänker skriva om det här, vi tar en del
citat från bloggen.
- Ja, det är helt okay för min del.
- Men i citatet där du säger att hotet
framfördes på bruten svenska tar vi bort
ordet bruten.
- Varför det?
- Ja, vi gör det."
Det är politiskt korrekt
"journalistik"....
***
Hoppas Kurt inte blir avskräckt av hoten.
Det finns bara ett sätt att bemöta den typen
av individer: Fortsätta skriva !
I början av förra året försökte ett
kommunistiskt gäng under ledning
av en galen antisemit tysta min blogg.
Förutom att dagligen fylla min
kommentarbox med smörja och
bedriva telefonterror,
hittade de bl a på följande:

sände ut mängder av anonyma brev
till medlemmar i organisationer jag
var medlem i

påstod att jag låg bakom moské-
bränderna i Malmö

polisanmälde mig ett antal gånger

beskyllde mig för att vara bl a israelisk
underrättelseagent

publicerade min adress och ett fotografi på
mig för att underlätta för ev våldsmän

mm mm

***

Jag vet att det är sådant tjänstemän
inom t ex polis och domstolar får uppleva
ofta, men för vanliga människor som Kurt
Lundgren och mig själv är det (lyckligtvis)
inte vardagsmat.
En tröst är att ogärningsmännen ofta dämpas
när de begriper att polisen håller ett öga på
deras aktiviteter.


Fram till så sker kan jag bara ge ett ord på vägen:
Världen är full av rädda tigande människor.
Om vi också tiger, hur skulle då världen se ut ?
Blogga på !