måndag, februari 27, 2006

- Jag kryper aldrig till halvmånen


Den uppfriskande nättidningen Sappho har kommit ut idag.
Bland många bra inlägg är nog ändå Mitt land av den dansk-
iranske skådespelaren Farshad Kholgi det bästa.
"....Jeg ser Dannebrog blive brændt.
De røde og hvide farver er i min bevidshed symbolet på
den næstekærlighed, som Danmark konstant viser overfor
tsunamiramte, jordskælvsramte eller Khomeiniramte.
Er det takken?
Det er en trist dag. Mit hjem, mit land, mit liv og mine værdier
blive angrebet af en kompromisløs fjende med flere tunger end
tyve drager tilsammen.
- Man binder os på mund og hånd, men man kan ikke binde ånd,
og ingen er fangne, når tanken er fri.
Vi har en indre fæstning her, som styrkes i sit eget værd,
når vi kæmper for det, vi ka li, skrev Poul Henningsen i en anden svær tid.
Jeg vil aldrig krybe til halvmånen.
Jeg flygtede engang, men den skæggede nisse flyttede med.
Jeg flygter aldrig mere. Aldrig."