torsdag, februari 14, 2013

Skrämmande hearing om antisemitiska trakasserier i Köpenhamn.

En ung judisk man steg upp i
talarstolen och berättade:
- Jag har överfallits tre gånger. Varje
gång av arabiska muslimer.  Det har
aldrig varit några danskar inblandade
och det har det inte heller varit i
något annat överfall som jag känner
till....
- Jag har överfallits för att jag bär kippa
och det är rena muslimska hat-
brott. Och jag känner mig sviken
av det danska samhället, som
bara tiger och försöker mörka
problemen.
**
Det är tisdag och över 200 personer
har samlats på Köpenhamns Rådhus
för en hearing kring antijudiska tra-
kasserier i Köpenhamn.
Efter avslöjandena nyligen om anti-
semitismen på de arabdominerade
skolorna på bl a Nörrebro påstod ju
den röda kommunledningen att det
fanns absolut inga problem.
Samtidigt steg alltfler fram och
vittnade om ständiga antisemitiska
trakasserier. Därför tog den konservative
oppositionsledaren i kommunfullmäktige
Rasmus Jarlov initiativet till en öppen
hearing på Rådhuset.
Marie Krarup beskriver stämningen i
"Jeg er lige kommet hjem fra en høring
på Københavns Rådhus om jøders forhold
i København. Jeg er rystet. Dybt rystet.

Almindelige borgere i forskellige aldre gik
op og fortalte om deres oplevelser. Om
fysiske overfald. Om at blive spyttet på.
Om verbale overfald. Om systematisk
chikane. En 16-årig dreng havde været
forfulgt i folkeskolen, og var blevet mødt
med fornægtelse fra lærernes side og
ønsket om at dysse problemet ned.
Han endte med en depression. En 60- årig
mand fortalte om en helt uproblematisk
opvækst i Vanløse. Han og hans søster
var de eneste jødiske børn på Vanløse
skole, men der var aldrig problemer.
Det kom senere. Nu kan han ikke gå med
kalot i København. Og ingen jøde tør
sætte sine børn i en folkeskole på
Nørrebro.
De fleste skjuler deres identitet,når de
færdes i byen."
**
Pojken som nämns är den 16-årige
Moran Jacob, som jagats bort från
tre köpenhamnska skolor. Sista
gången blev han knivhuggen av
ett shariagäng. Men ändå vågar
han nu stå upp och vittna om
åratal av trakasserier.
- Det som fick mig att våga göra det
var när jag hörde borgmästaren
förneka och bagatellisera den
nästan dagliga terrorn...
***
Läs mera i