lördag, februari 09, 2013

Hedegaard: Krönika från gömstället

Lars Hedegaard befinner sig sedan mordförsöket
under säkerhetspolisens beskydd. Idag publicerar
han en krönika från "gömstället" kring mediernas
reaktion på det jihadistiska dådet mitt i Köpenhamn.
Framförallt myten att de annars fientliga medierna
plötsligt slutit upp till Hedegaards och yttrande-
frihetens försvar...
Han exemplifierar med liberala Politiken,
som "starter med at udtrykke sin glæde over,
at jeg ikke er død, men går hurtigt over til at forklare,
hvilket usselt kryb jeg er – med alle mine ”forvrøvlede,
hadefulde og fornedrende udtalelser om muslimer i
Danmark.”
Så var det med den "solidariteten"...
**
"Jeg har de seneste dage været genstand for en del presse-
omtale, og det er måske på sin plads, at jeg selv fortæller,
hvordan jeg har oplevet reaktionerne på mordforsøget uden
for min bopæl på Frederiksberg den 5. februar.
Især fordi jeg gerne vil foregribe mytedannelser.
Først og fremmest den myte, at jeg efter skudepisoden skulle
være blevet ombølget af mediernes og politikernes udelte
sympati, og at alle nu samles i et stålfast forsvar for ytrings-
friheden.
Altså noget i retning af det opråb, man dagen efter kunne
læse i en redaktionel kommentar i Politiken.
Det jeg havde været ude for, skrev chefredaktør Bo Lidegaard,
”kalder på hele samfundets øjeblikkelige, ubetingede og automatiske
solidaritet”.
Det er i hvert fald et fremskridt sammenlignet med dengang i
2011, da Politiken-skribenten Anita Bay Bundegaard i et
hollandsk fjernsynsprogram forlangte, at staten skulle
retsforfølge ”farlige meninger” – heriblandt mine meninger.
Eller dengang Bo Lidegaards forgænger på chefredaktørposten,
Tøger Seidenfaden, krøb rundt i sølet for 100.000 påståede
efterkommere efter en profet, der muligvis har levet i 600-tallet.
Det er i øvrigt så som så med Politikens egen solidaritet.
Chefredaktør Lidegaards leder på forsiden starter med at
udtrykke sin glæde over, at jeg ikke er død, men går hurtigt over
til at forklare, hvilket usselt kryb jeg er – med alle mine
”forvrøvlede, hadefulde og fornedrende udtalelser om muslimer
i Danmark.”
Hvis avisen havde interesseret sig for, hvad jeg har sagt og
skrevet, ville den vide, at jeg næsten aldrig har udtalt mig
om muslimer – og i hvert fald aldrig specifikt om dem, der
bor i Danmark – men at mit ærinde har været at beskrive
og kritisere islam.
Muslimer er, mener jeg, ofre for en syg politisk ideologi,
der mere ligner nazisme og kommunisme end den ligner
religion."
***
***
Läs också
Mera om mordförsöket i Köpenhamn
***
UPDATE:
DR Nyheder intervjuar Hedegaard
*
Julia Caesars söndagskrönika om attentatet
och gammelpressens svinaktigheter:
Skam skam, tusenfalt skam !