måndag, oktober 01, 2012

När ögonen öppnas på en kattunge eller muslim

Kattungar föds blinda och förblir
de första veckorna innan ögonen
öppnas.
Men det är bara ett övergående
tillstånd.
En "bildad" muslim kan vandra
blind genom hela livet ...
**
Om detta märkliga fenomen berättar
den muslimske läkaren Omid Aghajari
på Karolinska i SvD.
Nu är hans ögon öppnade efter 
trettio års muhammedansk
blindhet....
**
Väl ute kom jag plötsligt att tänka på
Salman Rushdie och hans öde.
Jag skämdes, inte bara för min under-
låtenhet att försvara honom utan min
egen hårda dom över honom, mitt hat
mot honom, som jag aldrig träffat.
Jag gick från moskén till Akademi-
bokhandeln och köpte hans nya själv-
biografiska bok, ”Joseph Anton”, som
skildrar hans år under jorden efter
Satansverserna.
(...)
Frågorna, motsägelserna och fak-
torerna är många; olja, politik, religion,
kolonialism etc. Men man måste skilja
på saker. Bönen är min privata ange-
lägenhet, yttrandefrihet är allas ange-
lägenhet.
Klichémässigt uttryckt: Vilken slags islam
vill jag ge i arv till mina barn? Vill jag att
de ska slå igen Satansverserna som jag
en gång gjorde och fördöma hela Rushdies
livsverk?
Och vilken slags moské vill jag att de ska
gå på fredagsbön i? En där vem som helst
kan skälla ut dem för att de inte följer alla
konventioner?
Så jag går in på internet och beställer hem
Salman Rushdies Satansverserna – efter
13 års bojkott.
***