lördag, april 08, 2017

Bilderna vi inte FÅR glömma - och inte de ansvariga heller...

 
 
Jag har alltid försökt undvika det värsta på bloggen.
Ni har förskonats från kalifatfilmer där motståndare
skållats i syra eller fått skinnet flått av kroppen
 men idag tänker jag visa
er verkligheten på Stockholms gator.
Bilder ni garanterat kommer att MINNAS !

Minns den kvinnliga turisten som fått foten avsliten
och nu svårt chockad sitter och ropar på den...
Minns den unga kvinnan som bokstavligen parterats av
lastbilen.
En annan död som mest liknar ett plockepinnspel...

Men minns också hunden som mosats på trottoaren,
kanske i ett sista försök att skydda husse eller matte
mot mordmaskinen.

Se också den aktuella intervjun med Nigel Farage
längst ned på sidan.
 
 Gamle vännen Snaphanen skrev i morse efter en
säkert sömnlös natt:
Terrorens ansigt
Da jeg så disse i går, ville jeg ikke bruge dem, men når jeg idag hører de slappe, rutinemæssige politikerudtalelser fra de egentlig ansvarlige for disse ulideligt, gentagne mord – så bliver jeg voldsomt vred på ofrenes vegne. Det har hobet sig op, det er ikke kun disse, men hundredetusindvis af svenske volds- og voldtægtsofre gennem årene. De skal ikke ties ihjel af lydige journalister mere. Jeg ombestemmer mig atlså efter at have sovet på det
Disse fotos skal have lov at anklage de ansvarlige. De har blod på hænderne, og det skal siges højt. Et sådan terrorangreb har været forudsigeligt i nærmere tyve end ti år, og alligevel sker det uhindret af sikkerhedsmyndigheder og politikere.
 
Och han har naturligtvis rätt: Männen och kvinnorna med
blod på händerna sitter i Riksdag, departement och dysfunktionella
ämbetsverk.
Låt bilderna bli en evig anklagelse mot dem, de verkligt skyldiga,
som tog hem terrorn till Sverige.

Enligt de senaste uppgifterna är gärningsmannen en uzbekisk
jihadist som lever i Sverige TROTS att asylansökan avslagits.
Han tycks ha finslipat sin jihadism i en av de statsfinansierde
salafistiska moskéerna i Stockholmsområdet...
 
 


 
 
****
 
Stockholm kommer på 1:45 i filmen