tisdag, juli 26, 2005

Ett brev betyder så mycket....?


Mohammed Bouyeri. den 27-årige holländsk-marockan, som sköt och därefter skar halsen av filmregissören Theo van Gogh har idag dömts till livstids fängelse. Förutom brottets bestialitet (åklagaren kallade det ett "ritualmord i islams namn") kommer säkert många att minnas hans uppträdande i domstolen mot offrets släktingar.
Bouyeri vände sig andra rättegångsdagen till van Goghs mor och sa bl a"Jag tycker inte synd om dig...man kan inte känna medkänsla med en otroende. Jag dödade inte honom av hat, utan jag högg av hans huvud eftersom lagen säger att så ska jag göra med alla som skymfar Allah."

Flera holländska bloggare föreslår idag att man ska skriva till Bouyeri ("han kommer att ha samma adress i minst tjugo år") och tala om vad man tycker om hans handlande. Detta inte minst för att hedra Hollands förste bloggare Theo van Gogh.
Annars vill jag påminna om att Submission, filmen han mördades för, fortfarande finns på nätet.