Muslimska Brödraskapets försök att infiltrera
socialdemokratins toppskikt har mera präglats
av indignation än egentlig kunskap.
Brödraskapet har en väl genomarbetad strategi
för att skaffa sig politiskt inflytande i väster-
ländska politiska partier. Vilka partier tycks inte
spela någon roll. MB-are kan lika väl uppträda
**
Terrorismexperten Magnus Norell tillhör de få
som studerat och begripit strategin:
"Några av rörelsens strategier var att ingå i olika
utbildningsinstitutioner, sociala nätverk, så kallade
dialogcentra och, med stor framgång, i etablerade
politiska partier. Vilka politiska partier var mindre
viktigt. Det centrala var att skaffa sig inflytande
och påverka partier inifrån och därmed skaffa
fördelar åt det muslimska kollektivet.
**
Den grundläggande tanken att ”muslimer” utgör ett
kollektiv med en viss definition utgör en bärande idé
hos islamister. Som moderate riksdagsledamoten
Abdirisak Waberi, Omar Mustafas föregångare som
ordförande i Islamska föreningen i Sverige (IFIS),
har sagt: Islam har bara en definition.
Islam är mångfacetterat
Men detta är uppenbart fel – islam är lika mång-
facetterat som vilken annan religiös ideologi som
helst och ingen kan, som till exempel Nima Gholam
Ali Pour skriver, ”representera Sveriges muslimer”
– men det faktum att europeiska politiska partier
sedan länge ansträngt sig för att rekrytera bland
muslimer, och speciellt invandrande sådana,
spelade rätt i händerna på MB, som kunde vara
den representant som etablerade politiska partier
sökte efter med ljus och lykta.
**
I det här sammanhanget får man heller inte glömma
att MB tack vare sin välfungerande infrastruktur och
ekonomiska bas kunnat spela ut andra muslimska
grupper i kampen om vem som skall företräda
”muslimerna” som kollektiv i relation till den politiska
makten. En ytterligare effekt av detta blev att
”islam” i debatten ofta blev liktydigt med politisk
islam, alltså en definition av islam som övergripande
politisk kraft. Detta har märkts även i fallet med
Mustafa, då ledande socialdemokrater sagt att hans
inval handlade om att han var muslim, utan att
definiera vilken sorts islam det handlade om.
**
Vilka är då med i MB? Om det vore så att MB hade
medlemslistor, eller att medlemmarna öppet dekla-
rerade sin tillhörighet skulle verkligheten se enklare
ut. MB:s strategi när organisationen byggde upp sin
verksamhet, har ofta byggt just på indirekta för-
bindelser mellan olika grupper och organisationer
aktiva runt om i Europa, samt med MB i Egypten
(där man förvisso har starka medlemsstrukturer).
I fallet med Omar Mustafa och IFIS är kopplingen
mer tydlig; IFIS är del av Federation of Islamic
Organizations in Europe, (FIOE).
FIOE är, de facto, en paraplyorganisation för
islamiska grupper och organisationer tillhörande
det så kallade Nya västerländska brödraskapet i
Europa. Och även om FIOE självt gärna ger undan-
glidande svar på frågan om koppling till MB, så har
ingen mindre än Mohammed Mahdi Akef General
Guide för MB fram till 2010, påpekat att medlem-
skap i FIOE är liktydigt med att vara del av MB:s
globala nätverk (för mer om detta rekommenderas
boken The New Muslim Brotherhood in the West av
Lorenzo Vidino, Columbia University Press 2010).
Det som Vidino betecknar ”Nya västerländska brödra-
skapet” (The new Western Brotherhood) är en god
illustration till den utveckling som MB genomgått i
Europa under de senaste dryga 20 åren. Man har
där utvecklats i riktning av anpassning till de olika
samhällen och politiska strukturer man verkar i
och har en löslig koppling till MB centralt. Man
agerar lokalt men knyts ihop av gemensamma
principer.
Inget av detta är några hemligheter –
och uppenbart för alla som velat se."
***
Kommentar:
Här kan tilläggas av FIOE:s ordförande, och
friskolerektor i Akalla. Han syns eller hörs aldrig i
svensk debatt, men är en av Europas reellt mäktigaste
män.
Jag skrivit om MB många gånger, se t ex här
och här.
.
En bra analys av FIOE:s verksamhet publicerade NEFA
för flera år sedan. Länken tycks tyvärr ha dött, men
Och här IPT:s grundliga analys.
Det finns t o m en dagligt nyhetsbrev om
MB:s aktiviteter
som lyfter på slöjan.
Hur Brödraskapet skaffade sig inflytande i Vita Huset.
***
Bilden:
Muslimska Brödraskapets logo och grundaren
Hassan al-Banna.
Hur Brödraskapet skaffade sig inflytande i Vita Huset.
***
Bilden:
Muslimska Brödraskapets logo och grundaren
Hassan al-Banna.