måndag, januari 14, 2013

Lanestrand varnar för taliban i Försvarsutskottet

Jag minns Rune Lanestrand som en
riktig tokstolle på 70-talet. Han till-
hörde de s k "gröna khmererna" i CUF,
en grupp som fick stalinisterna i
vpk att framstå som konservativa
statsmän. Till vänster om Lanestrand
fanns då endast avgrunden...
Sedan dess har han tydligen häckat
i en mängd missnöjesgrupper och
enmanspartier. Nu på gamla dagar
tycks ett visst förnuft ha infunnit sig.
Medan centerpartiet rusar mot sin
undergång lett av en libertariansk
tokstolla verkar Lanestrand ha funnit
tillbaka till den verkliga centern.
Råkade snubbla över hans blogg och
fann ett riktigt förnuftigt inlägg där
han, med rätta, undrar över vad en
taliban gör i Försvarsutskottet
- i Sverige.
**
Han såg den TV-intervju med Abderisak
Waberi som länge funnits på nätet.
"När jag såg nedanstående video hoppades
jag att det var på skämt och att både namn
och intervju var påhittat.
Jag trodde allt var fejkat så jag gick in på
Wikipedia och riksdagens förteckning över
moderata ledare och ersättare.
Och fann att Abderisak Waberi finns i
verkligheten.
**
Jag anser att man ska kunna väljas till
ledamot av riksdagen oavsett religiös
tillhörighet. Men inte personer som har
politiska idéer och en kvinnosyn som på-
minner om sådant som vi skickar svenska
soldater för att befria Afghanska kvinnor
ifrån. Det här gynnar verkligen Sverige-
demokraterna.
**
Undrar om denna moderata säkerhetsrisk
kommer upp till diskussion vid Folk och
Försvars konferens i Sälen. Inte bara i
trängseln vid bardisken som var stor redan
på min tid då Folk och Försvar höll till
på Storliens Högfjällshotell. Waberi som
är så omhuldad av moderatledningen
kanske är med i Sälen som ersättare för
Cecilia Widegran."
***