torsdag, mars 05, 2009

"Jag känner mig inte trygg här"

Finns det en framtid för mig i Malmö?
Den frågan ställer sig 57-åriga judinnan
Barbro Posner.
För även om protesterna i samband med Davis
Cupmötet riktas mot staten Israel känner hon
sig och andra judar hotade.
Skriver SvD idag.
**
Läktarna ekar tomma när Sverige och Israel möts i
Baltiska hallen i helgen. Några få åskådare släpps in
och Barbro Posner hoppas på en fribiljett till söndags-
matchen.
– Om marken börjar brinna under mina fötter och

jag känner att jag inte längre kan stanna kvar i Malmö
har jag medborgerliga rättigheter i Israel.
Det är därför min moraliska skyldighet att visa solidaritet
med landet och de israeliska spelarna.
På fredag har Antifascistisk aktion, Afa, flaggat för

att de tänker stoppa invigningen i Baltiska hallen
och polisen är förberedd på bråk. På lördag väntas
tusentals människor delta i manifestationen Stoppa
matchen.
Helgens aktioner blir då de senaste i en rad protester

mot staten Israel som skett i Malmö. I slutet av januari
deltog Barbro Posner i en manifestation till stöd för Israel.
Motdemonstranter dök upp och kastade ägg, flaskor och
asfaltklumpar och polisen tvingades till slut stoppa tåget.
Judarnas säkerhet kunde inte garanteras. Två veckor
senare anordnades en liknande sammankomst och även
då blev stämningen hotfull.
För Barbro Posner finns inga frågetecken kring vilka

som låg bakom attackerna och glåporden.
– Vänsterfolk och araber, svarar hon snabbt men

understryker att hon inte vill sätta likhetstecken mellan
alla araber i Malmö och de som ställde till med bråk.
**
Läs hela artikeln
**
Kommentar:
Jag skulle omformulera frågan till
Finns det en framtid för
någon svensk i Malmö ?
Läs t ex
"Snart omöjligt att vara jude i Malmö"
*
Nytt antisemitiskt attentat i Malmö
och (s)-dumheter
*
Nya kravaller i Sveriges Gaza
*
Nu kräver Hamasmobben blod i Malmö
*
Intifada-hatbrott i Malmö ?
****
bar, smp, sds, sds, sds, sds , sds, d, dn, dn, dn, dn, dagbl