torsdag, oktober 25, 2007

En intervju med åtföljande hängning....

Telefonen ringde.
- Hej, sa en välkänd röst, det är Bo Holmström på TV4.
En vecka om året är vi extra politiskt korrekta och då
driver vi en NollRasism-kampanj. I år ska den handla
om
islamofobi! Nu har vi upptäckt att någon sådan inte
finns i Sverige. Därför tänker vi tillsammans med Expo
uppfinna ett hemligt islamofobt nätverk bland
bloggare.
Dig tänker vi hänga ut som något slags spindel i
nätverket
och en allmänt skum figur. Hur låter det ?

- Jättekul. Precis vad jag alltid drömt om !

Nä, nu skämtade jag….
Holmström sa i verkligheten:
- Jag håller på med ett reportage om bloggarnas ökande
politiska betydelse och det vore intressant att intervjua dig.
Och så damp jag ner i fällan…
***
I går kväll (onsdag) sändes reportaget i TV4:s Nyheterna.
***
Intervjun var inte mera sönderklippt än sådana brukar vara.
Det jag synes säga sa jag verkligen och kan stå för !
Däremot Holmströms ”redaktionella” mellansnack och intervjun
med mannen från Expo (vars namn jag missade, men det var i
varje fall varken deckarförfattaren eller mordbrännaren…)
präglades helt av deras trosvisshet om att alla som kritiserar
islamismen i själva verket är ”islamofober”.
Mitt främsta brott tycktes vara att Jihad i Malmö
ständigt citeras av suspekta figurer.
(Det som brukade kallas guilt-by-association under
senator McCarthy´s tid och starkt fördömdes av vänstern).
***
Beträffande mina åsikter, som ju inte borde vara helt betydelselösa
i detta sammanhang, så citerade t o m Holmstöm ett stycke ur min kända
ETT KLARLÄGGANDE
Islam är en religion. Den kan givetvis diskuteras och kritiseras inom ramen för en teologisk debatt, men det är inget politiskt ämne. Islamism är däremot ett försök att göra en viss tolkning av islam till en politisk ideologi. Dessutom en ideologi med anspråk på att vara den enda tillåtna ideologin. Den kan och skall kritiseras politiskt! Det är denna bloggs (och den kommande bokens) uppgift
som funnits på första sidan sedan den allra första bloggen….
****
Var det då värt allt besvär och obehag ?
Tja, bloggens räkneverk har pinnat på hela kvällen
och jag har fått några hundra nya läsare, som
förhoppningsvis fortsätter läsa Jihad i Malmö.
Och då är det värt det !
***
Läs och du skola bliva klokare
och sluta se TV4 !!