måndag, december 17, 2012

Agenda: "Malmö - en stad där judehatet är ett växande problem"

Överraskande nog vågade SVT:s Agenda igår
ta upp den allra känsligaste politiska frågan
i Malmö:

**
"Malmö är inte bara känt för sin förvandling
från nedsliten industristad till modern
metropol. Runt om i världen talar man också
om Malmö som en stad där judehatet är ett
växande problem.
Evelyn är judinna och bor i bostadsområdet
Rosengård. Hon har under lång tid trakasserats
av personer med bakgrund i Mellanöstern.
I Rosengård vet folk vem hon är. Och hon vet vad
många tycker.– Jag har alltid haft problem med
att de skriker ”judehora, ”judefitta”, ”jävla jude”.
Jag har hört det i tio år.Evelyn säger att de som
trakasserar alltid är personer som kommer från
muslimska länder.Nyligen klottrade någon en
davidsstjärna på hennes dörr men det är inte det
enda hon drabbats av.
(....)
Evelyn berättar att häromdagen skrek en tioårig
pojke judehora efter henne.
– Hans pappa stod två meter ifrån och stirrade på
mig och sa han och hans vänner skulle ”kniva” mig.
Riktade pistol mot fönstret
Först på senare tid har Evelyn brytt sig om att
anmäla. Det gäller till exempel det som hände
förra veckan utanför vardagsrumsfönstret. Han
såg då en man på gården som riktade ett vapen
mot hennes fönster.
– Han stod precis på hörnan och riktade pistolen
rakt emot oss, berättar hon.
(....)
– Jag är inte rik. Jag har inte råd att flytta, men
ja – jag skulle vilja flytta. Men jag tycker jag har
rätt att bo var jag vill, annars blir det som under
Hitler med judar i getton."
***
Intervjun innehöll ju i sak ingenting nytt
som inte t o m gammelpressen redan berättat.
Vad som var mera beklämmande var en kort
intervju med historieläraren Helena Mechlaoui,
tydligen sysselsatt på en islamiserad Malmöskola,
som hade "stor förståelse" för de stackars
traumatiserade islamisterna.... Således en
lärare helt i Ilmar Reepalus anda.
Med sådana lärare vad kan resultatet bli
annat än den grumliga islamistiska och
antisemtiska sörja som präglar Malmö
alltifrån Stadshuset till de flesta skolor...