måndag, augusti 24, 2009

Sista ögonvittnet till massaker för 80 år sedan

86-årige Yossef Lazarovsky är förmodligen det sista
ögonvittnet till den arabiska massakern på judarna
i Hebron idag för 80 år sedan. Han bevittnade hur
nästan hela familjen mördades av en hatisk mobb.
- Jag såg hur dörren slogs in och hur en 45-årig arab
med tjock mustach rusade in med en kniv i ena handen
och en yxa i den andra. Sedan kom fler.
- De högg min 16-årige farbror Yisrael med en yxa och
knivskar honom sedan till döds. Min far fick ett yxhugg
över strupen. Min farfar sa att jag skulle be med honom,
sedan högg de yxan i huvudet på honom. Jag blev över-
skjöld av hans blod. Sedan svimmade jag.
Yossefs mor blev illa misshandlad, men överlevde. Hans
4-åriga syster mördades däremot.
**
Yossef högtidlighåller minnet av de döda genom att begära
att bli officiellt erkänd som offer för ett terrordåd.
Lazarovsky besöker en yeshiva i Hebron
åttio år efter massakern
****
***
***
pol, dag, dag, db, tv2, vl, vl, riks24, sds, sds, hd, hd, gp, gp, gp, svd, svd