- Malmö Islamic Center (Jägersromoskéen)— den största moskén i Malmö. Uppger sig ha 50-70.000 medlemmar.
- Abu Bakr As-Sideeq-moskén (Islamiska Kulturföreningen) — salafistisk källarmoské med drygt 500-1.000 medlemmar. Kopplingar till Bellevue-moskén i Göteborg och Islamisk Trossamfund i Köpenhamn.
- Afghanska kulturföreningen (Afghan cultural organisation) — 4-500 medl. Visst Taliban-inflytande.
- Al-Nour islamiska församlingar (Al-Nour Islamic congregation) — källarmoské med förskola.
- Bosnjakiska islamiska församlingen (Bosnian Islamic congregation) —grundad 1994, ca 2.000 medl. (ansluten till Sveriges Muslimska Råd); moderat
- Malmö islamiska församling (Malmö Islamic community) — gr 1993,
(tillhör Sveriges Muslimska Råd) — “ortodox” - Hilal-moskén (Hilal mosque) — turkisk källarmoské
- Imam al-Sadeq-församlingen (Imam al-Sadeq congregation) —shia, huvudsakligen från Libanon, ca 200 medl (associerad med Svenska Shiasamfundet); kontrolleras av iranska ambassaden
- Imam Husseins moské (Imam Hussein mosque) shia, huvudsakligen från Irak, ca 200 medl. (associerad med Svenska Shiasamfundet);
- Islamiska föreningen i Malmö (Islamic congregation in Malmö) — källarmoské
- Islamiska kulturcenter i Malmö (Islamic Cultural centre in Malmö);
- Islamska kulturhuset — källarmoské i Rosengård (tillhör Sveriges
Muslimska Råd); Muslimska Brödraskapet närstående - Islams Ahmadiyya Djamaat (Islamic Ahmadiyya Djamaat) — huvudsakligen pakistansk, ca 200 medl , moderat
- Muslimska församlingen (Muslim congregation) — församling tillhörig turkiska religionsministeriet Diyanet Vakfi, ca 1.300 medl, moderat
- Milli Görüs Teskilatlari - islamistisk turkisk församling, några hundra medl
**
SHARIADOMSTOLEN I ROSENGÅRD
Sedan snart tio år finns Sveriges enda Shariadomstol
i Rosengård.
Domstolen, med det anspråksfulla namnet
Högsta Rådet för Muslimer i Skandinavien,
dömer bara i familjemål.
Ordförande är imamen och moderate kommun-
politikern Adly Abu Hajar, som bröt med Islamic
Center för några år sedan.
När domstolens existens blev känd 2002
kritiserades den från många håll, alltifrån arabiska
kvinnoföreningar till en del journalister.
Sydsvenskans krönikör Mikael Bergstrand
konstaterade:
" I Sverige råder svensk lag.Det gäller alla människor
som bor här, oavsett bakgrund.
Ändå finns det tillfällen då kulturkrockar visar
att denna grundläggande självklarhet ställs på
svåra prov."
Sedan blev det tyst. Jag kan inte finna en enda artikel
om frågan de senaste åren. I utlandet diskuteras det....
****